Savon Erämessut Oy

Ajokoirayhdistyksen oma koju uudistetaan ensi messuille, tervetuloa kaikki tutustumaan !

Savon Erämessut Erätaika 2019 kotisivut

Savon Erämessut Oy järjestää joka toinen vuosi Erätaika nimeä kantavan Savon erämessut. Erämessut Oy:n omistaa kaksi pohjoissavolaista koirajärjestöä. Pohjois-Savon ajokoirayhdistys ja Pohjois-Savon pystykorvakerho. Järjestöissä on yhteensä yli 1500 jäsentä. Molemmilla yhdistyksillä on omat kiinteistöt: ajokoirayhdistyksellä Punttisilimä Siilinjärven Kuuslahdessa ja pystykorvakerholla Kirsu Siilinjärvellä. Yhdistysten jäsenet antavat mahtavan talkootyöpanoksen, yli 600 kuuden tunnin talkootyövuoroa messujen onnistumisen eteen.  Savon erämessut tukeekin nuorison ohjausta hyvien harrastusten pariin kutsumalla n. 4000 ala- asteen oppilasta opettajineen vierailulle messuille. Erätaika-messut omistaa ja järjestää Savon Erämessut Oy, jonka taustalla ja osakkeenomistajina ovat kaksi Pohjois-Savon suurinta koirayhdistystä Pohjois-Savon Ajokoirayhdistys ry 60 %:n ja Pohjois-Savon Pystykorvakerho ry  40 %:n osuuksillaan. On luonnollista, että metsästyskoirat kuuluvat messuohjelmaan. Jäsenet osallistuvat aktiivisesti Erätaika -messujen rakentamiseen ja järjestelytehtäviin.

Savon Erämessut 2017

01.01.2016

Suojelijan tervehdys - Viljellen ja varjellen, kaataen ja kasvattaen

Savon Erämessut kokoaa toukokuussa 2017 noin 30 000 luonnosta kiinnostunutta messuvierasta. Sekalaiseen seurakuntaan mahtuu monenlaisia ihmisiä, niin kuin pitääkin.

Yksi on kiinnostunut kalastuksesta, toinen metsästyksestä, kolmas marjastuksesta ja sienestyksestä. Joukossa on myös niitä, joita ilahduttaa eniten yksinkertainen patikointi ja nokipannukahvit luonnon hellässä helmassa. Ja onpa meitäkin, joille luonnossa liikkuminen merkitsee kaikkea tätä.

Sanotaan, että suomalaiset ovat metsäkansaa. Tulemme toimeen luonnossa. Osaamme elää sen ehdoilla.
Mutta onko näin myös tulevaisuudessa?

Luulen, että luonnossa elämisen ja olemisen taidot eivät siirry itsestään tuleville sukupolville. Jonkinlaisesta luonnosta vieraantumisesta on jo pieniä singaaleja. Kesämökki korvessa kuuluu yhä harvemmin suomalaiseen unelmaan. Kaupunkiloma Keski-Euroopassa korvaa usein vaivalloiseksi koetun luontovaelluksen. Varsinkin ruuhka-Suomessa nuorilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia elää elävässä kosketuksessa luontoäidin kanssa. Älypuhelimen hively vie ajan, ellei vanhemmilla tai kavereilla ole mahdollisuuksia tarjota kyytiä ulos ruutukaava-alueelta kohti korven seikkailuja.

Tarjoan mieluusti lapsilleni yhden Linnanmäki-päivän kesässä. Samalla toivon, että he oppisivat nauttimaan myös siitä, mikä on aitoa ja ilmaista: puhdas luonto ja keskinäinen yhteys ihmisten välillä. Saunan tuoksu, ystävän hymy ja kuikan huuto tyvenen järven rannalla.

Savon Erämessut puolustaa luonnon arvot tunnustavaa suomalaista eräkulttuuria. Erityisen iloinen olen siitä, että vuonna 2017 Erämessut tukee nuorisoa hyvien harrastusten pariin kutsumalla messuille 4000 alakoulun oppilasta ja opettajaa.

Joka oppii liikkumaan luonnossa ja elämään sen ehdoilla, aavistaa välttämättä myös sen, kuinka riippuvaisia me ihmiset olemme luomakunnan eheydestä. Joka metsästää kaiken riistan tai tyhjentää joet kaloista, varastaa tulevilta sukupolvilta ja ampuu myös itseään jalkaan. Kuka voi syödä tyhjästä jääkaapista? Ei kuollut lehmä lypsä eikä lämmitä.

Metsästys ja riistanhoito kuuluvat yhteen. Tosi metsästäjä on myös tosi luonnonsuojelija. Vanhan testamentin ikivanha viisaus sanoo, että luomakunta on puutarha ja ihminen on asetettu sen lempeäksi hoitajaksi. Luonto on yhteinen lahja, jota pitää sekä viljellä että varjella. Satoa saa kaataa, kunhan samalla huolehtii myös sen kasvattamisesta. Tätä ei voi delegoida johtajille. Se kuuluu meille kaikille Luojan luomina ihmisinä.

Toivotan iloa ja uteliaisuutta kaikille Savon Erämessujen vieraille!

Jari Jolkkonen
Kuopion hiippakunnan piispa

MESSUOSASTOT
YHTEISTYÖSSÄ:

KELOMÖKIT, HIRSIMÖKIT - KELORAKENNUS PUUSTINEN OY, IISALMI

Tiedot tarkestuvat lähempänä messuja

Talkoopäällikkö:
Viljo Pennanen p. 0400 272 311

Lipunmyynnistä vastaa:
Liveto Group Oy

Järjestysmiesvastaava:

Ravintolavasvaava:

Talkoolaisia kaivataan:

Rakennustalkoot alkavat tiistaina ja päättyvät maanantaina. Tiistaina ja keskiviikkona rakentamistalkoot toteutetaan klo 8 - 20 välisenä aikana ja torstaina klo 8 - 18 välisenä aikana. Ajokoirayhdistyksestä tulee saada kullekin päivälle vähintään 20 henkiläa vuoroonsa rakennustalkoisiin klo 8-20 väliseksi ajaksi (vuorot klo 8.-14. ja 14.-20.). Purkaminen toteutetaan maanantaina, kuka on tulossa maanantain talkoisiin, niin ilmoittakaa tästä Villelle ajoissa, niin hän järjestää teille messuliput jo etukäteen. Rakentamisen yhteyshenkilönä toimii Pennasen Ville, p. 0400 272311. Upottakaa Ville saapuvien puheluiden ryöppyyn!

Vartiointiin tarvitaan myös miehitystä, tätä osa-aluetta hoitelee XX

Talkoolaisten ruokahuolto ja messukahvio on ollut pääsääntöisesti Ajokoirayhdistyksen hommia, tänä vuonna saamme Pystykorvakerhosta lisäapua. Talkooruokailu järjestetään tiistaista - maanantaihin. Työvuoro on joka päivä 6 tunnin mittainen. Messukahvion ja talkooruokailun hoitamiseen tarvitaan Ajokoirayhdistyksestä 16 työvuoroon tekijöitä jokaiselle viikonlopun päivälle (8 henkilöä / vuoro). Ruoka tilataan valmiina, joten ruoanvalmistamista ei ole, ainoastaan ruokien tarjoaminen talkoolaisille. Yhteydenottoja odottelee XX.