Jäsentenvälinen Punttisilimäkoe ja Nuortensarja

PUNTTISILIMÄ- JA REVONSILIMNÄKOKEIDEN SÄÄNNÖT

Osallistumisoikeus: Jäsen on oikeutettu osallistumaan koirallaan Pohjois-Savon Ajokoirayhdistys ry:n järjestämiin jäsentenvälisiin Punttisilimä- ja Revonsilimäkokeisiin, kun 1. omistajan jäsenmaksu on maksettu kuluvan vuoden elokuun loppuun mennessä 2. uuden jäsenen jäsenmaksu maksetaan viimeistään kokeisiin ilmoittautumispäivänä Jos Revonsilimäkoe on samalla ketunajon piirinmestaruuskoe. Kokeen osallistumisoikeus määräytyy Kennelpiirin laatiman PM-kokeen ohjeen mukaisesti.

Osallistumismaksut:  Punttisilimä- ja Revonsilimäkokeiden osallistumismaksut ovat yhdistyksen vuotuisen jäsenmaksun suuruiset. Jos kuitenkin Revonsilimäkoe on samalla piirinmestaruuskoe. Kokeen osallistumismaksun määrää Kennelpiiri.

NUORTENSARJA PUNTTISILIMÄKOKEEN YHTEYDESSÄ Osallistumisoikeus ja osallistumismaksu: Jäsen, joka on alle 25 vuotias, on oikeutettu osallistumaan Pohjois-Savon Ajokoirayhdistys ry:n järjestämään jäsentenväliseen Punttisilimäkokeen Nuorten Sarjaan omistamallaan tai perheenjäsenen suomenajokoiralla. Koira osallistuu samalla myös Punttisilimäkokeeseen. Muilta osin noudatetaan Punttisilimä- ja Revonsilimäkokeen sääntöjä.

Punttisilimäkoe 2.12.2023

Julkaistu 04.12.2023

2023 Punttisilimäkoe kisattiin napakassa pakkassäässä. Aamulla mittarit näytti -16 asteen pakkasta. Metsään lähti 18 koirakkoa joista erinäisistä syistä joutui 4 koiraa jättämään pelin kesken. Yhden koiran maastosta löytyi sudenjäljet ja koe keskeytettiin ettei pääse pahempaa tapahtumaan.

Kokeen ylituomarina toimi Ville Puustinen Pohjois-Karjalasta. Karppisen Matti hoiti koetoimitsijan ja osaltaan myös sihteerin toimet. Sihteerinä hääri myös varmalla otteella Karoliina Mehtonen. Myöskään ruoka ei yhdistyksen kokeissa lopu ja tällä kertaa keittiössä hääri Sirpa Hyvönen.

Koe nousi kuivasta kelistä huolimatta kovatasoiseksi 10 koiran ajaessa ykköstuloksen. Kärjessä kisasta muodostui tiukka kamppailu kolmen kärkikoiran sopiessa 0,75 pisteen sisään. Kokeen voitti kovalla tuloksella 94,50 Arto Suhosen Savukallion Sulevi. Tiukan vastuksen antoi Haka-Ahon Savon Murre 94,21 om. Risto Kuivalainen ja Juha Hyvönen. Kolmanneksi taistossa tuli Haka-Ahon Utu 93,75 om. Reijo Ahonen.

Tänä vuonna ei kilpailtu kasvattaja eikä kuntakilpailua mutta pitää mainita Haka-Ahon koirien kova panos. Kasvattaja Reijo Ahonen itse toi viivalle molemmat narttunsa Hallan ja Utun. Lisäksi oli sisarusparven kolmas Savon Murre ja neljäntenä Haka-Aholaisena oli mukana Utun pentu Jorma Korhosen ja Meeri Laukkasen omistama uros Kohu. Kaikki koirat ajoivat hienosti ykköstuloksen.

Maastojen kansa tehtiin iso työ ennen koetta. Suurimman huolen aiheutti alueilla pyörivät sudet. Useita maastoja jouduttiin jättämään pois, yksi jopa koepäivän aamuna, kun niissä oli tuoreita suden jälkiä.

Kiitokset kaikille viime hetkellä maastoja luovuttaneista seuroista sekä Lapinlahden kokeen järjestäjille hyvästä yhteistyöstä maastojen järjestelyissä.

Tulokset linkistä: Tulosseuranta (koiratietokanta.fi)

Aikaisemmat Punttisilimäkokeet:

Kuvamuistoja 2016

Lämmin kiitos tukijoillemme:

Aiheeseen liittyvä kuva

Kiertopalkintojen luovuttajille

Mahlan kennel: vanhimmalle urokselle, jolle laskettu pisteet

Ruskametsän kennel: paras haukkunumero